fotofrågor

Vad har du för objektiv och vad tycker du om dem? 
Om min kamerautrustning kan man läsa här, men jag tycker att mitt 70-300 inte är särkilt bra då fokusen låter högt och är inte så bra, fast man kommer ju långt så det följer alltid med på zoo och sånna saker. Kitobjektivet, 18-55mm, är inte heller bra då det är väldigt mörkt och inte bästa färgåtergivningen och sånt där men används t.ex. på resor då man kan fota ganska mycket vidvinkel. Men 50mm's objektivet sitter nästan alltid på och är superbra, fokusen är bra, färgerna är bra! Billigt och bäst :-). 
 
Tips till nybörjarfotografer som vill ta fina bilder?  
Tänk på bakgrunden, prova att placera motivet på olika ställen i bilden (komposition), prova på olika perspektiv, kolla på andra fotografers bilder och fundera ut exakt VAD du tycker är fint i bilderna och försök att göra samma sak i dina bilder! Öva, öva, öva.. :)
 
Kan du visa din fotostudio och din produktfotostudio? 
Tänkte göra det i en video nångång! 
 
Har du någon drömfotoutrustning?
Typ en D3x och alla objektiv som finns......? Typ. Hihi. 
 
Vad föreslår du Nikon eller Canon? Vrf?
Nikon såklart, eftersom att jag har det...;) Nej men ärligt så vet jag inte, känns som att det är individuellt vad man tycker men när man väl har köpt en och blivit van med den så tycker man ju att de andra är konstiga. Anledningen till att jag köpte Nikon var ju att min storebror har det, så vi kunde dela på objektiv och sånt. Men nu är jag fast! 
 
Vilket ställe tycker du mest om att fotografera på utomhus här i Eskilstuna?:)
Oj gud vad svårt!! Kanske Sundbyholm eller nåt... finns så mycket fint där. Nej men ärligt så vet jag inte, finns lite ängar och sånt i Hållsta som jag älskar. Sen tycker jag om att fota här hemma hos mig, haha! 
 
Kan du lägga ut fler foto- & pstips? Vore också kul om du tipsade om lite bloggar/sidor du får inspiration ifrån! :) 
Jo men självklart, alltid kul att få lite tips om vad jag ska blogga om! Är det några speciella foto/photoshoptips ni  vill se här i bloggen? Bloggtips lägger jag upp då och då men jag kan köra lite hårdare på det! :)
 
Har du en egen studio!? Kostade det mycket att göra? Har du mycket tillbehör?
Haha det låter faktiskt mycket coolare än vad det är, jag och min storebror köpte två blixtrar och två softboxar och min pappa har byggt ett nytt rum uppe på vinden där vi har fria väggar. Vi ska sätta upp bakgrunder om ett tag så nu fotar jag bara mot väggen. Blixtrarna och softboxarna kostade väl 7-8000 har jag för mig! 
 
Vad är ditt absoluta favoritmotiv att fota? 
Jag tycker nog att det är allra roligast att fota seriösa porträtt men jag har inte så många som ställer upp haha, så därför blir det mest djur & natur och det är också jättesuperkul! 

Hur blev du intresserad av foto? 
Drar historien kort för jag har skrivit den så många gånger: Min storebror började fota och jag var en härmapa som gjorde allt som han gjorde. Köpte mig en egen digitalkamera för en tusenlapp och gick runt och fotade allt. Tillslut blev jag väl intresserad på riktigt liksom och till sist blev jag ännu mer intresserad än Ludde. Men ja, tack vare brorsan! 
 
Favoritfilter? 
Använder inte filter så mycket men jag gillar mitt close up +10. :-) 
 
Hur mycket kostar din kamera du har just nu? 
Jag tror att den kostade 9000:-.

Vilka inställningar brukar du ha på kameran? 
Det beror såklart på om jag är ute eller inte, om det är mörkt eller ljust, om jag fotar en blomma eller ett landskap. Men jag fotar alltid manuellt och brukar oftast ha isot på kring 200 nånstans, bländaren på typ 2,8 och slutartiden på allt, allt möjligt! Men ja, allt varierar. 

Favoritobjektiv? 
Av mina är det mitt 50mm 1.8! 
 
Har du någon gång önskat att du aldrig hade haft en kamera? :)
Nej, verkligen inte! ;) Bästa saken nånsin! 
 
Vad har du för fjärrutlösare? 
Min fjärris heter Nikon ml-l3. 
 
När köpte du din första systemkamera? 
I juni 2009 :-).
 
Hur länge har du fotat? 
Så länge jag kan minnas.. vet inte exakt när det verkligen började men! Kring 10 kanske när jag började tycka att det var kul eller nåt. 

Vad är ditt bästa fototips? 
Tänk på bakgrunden!! Inga konstiga saker utan rent och fint ska det vara. Annars tycker jag att det är guldvärt att ha ett fast objektiv, som ett 50mm,85mm eller 35mm eller något, med stor bländare som 1.4 eller 1.8. Helt amazing för porträtt av alla slag men även till precis allt annat också. Blir ljusa, skarpa bilder. 
 
 
FÖRLÅT hundra miljarder gånger för att de här frågorna kommer upp typ tre månader efter frågestunden. Jag har spelat in en video där jag svarar på frågorna men inget program jag har på datorn klarar av att redigera den då den är så himla lång, det blir bara hackigt och fult. Så nu fick det bli såhär, men jag loooovar att jag ska visa er studion i en video! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: