fotoutrustning

Kamerahus
Nikon D7000 - jag tycker det här kamerahuset är skitbra! en kamera att utvecklas med. 
Nikon D60 
 
Objektiv
Kitobjektiv Nikon 18-55mm - suger!!! verkligen dåligt.  
Sigma 70-300mm - inte heller särkilt bra. ingen bra bländare och fokusen suger. 
Nikon 50mm 1.8 - bra! bra, stor bländare vilket ger ljusa och fina bilder. prisvärt!
Nikon 50mm 1.4 (pappas gamla) 
 
Tillbehör
Extern blixt
Vit diffusor - bra om du fotar mycket med den inbyggda blixten. 
Fjärrutlösare Ml-l3 - ett måste när man fotar sig själv!
Omvändningsring
Close-up filter +10 - man kommer supernära men det är bra att ha typ ett +4 eller nånting också. 
Mellanringar
Stativ
Reflexskärmar
 
Fotostudion
2 Elinchrome blixtrar
2 Elinchrome softboxar 
Sändare
 
Nästa inköp: Nikkor 35mm 1.8, lensbaby eller Tamron 28-75mm 2.8
 
Agnes

Åh vilken fin header! :)

2012-07-13 / 19:52:33
Tilda

Så nice med din nya kamera :D

2012-07-13 / 21:49:56
Amelia

hello, jag har en Nikon D3100, med vanliga standard objektiv ( heter det ens så?hah)
iaf, och jag tänkte höra med dig, om du vet några bra objektiv som du verkligen rekommenderar? för jag ska köpa ett nytt, men vet inte vilket.

och sen en sak till, är mellanringar bra? :)
kommer man närmare om man har dom? kram!

Svar: Om du kollar bland mina senaste inlägg så har jag gjort ett inlägg där jag använder mellanringar. Avgör själv! :)
Jag skulle rekommendera ett fast 50mm till alla fotografer, bland de billigaste men bästa! 1.8 i bländare duger bra!
//Lovisa

2012-07-14 / 10:22:08
Sara

Hej!
Kan du inte berätta mig för mig lite kort om alla objektiv och vad du använder de till? :)

Svar: mitt 50mm sitter alltid på, det är ungefär så som ögat ser och det har väldigt bra ljusintag så det blir ljusa och fina bilder! Nästan alla mina bilder är tagna med det. Mitt kitobjektiv, 55-18mm, är tvärtom - dåligt ljusintag och dåliga färger. Använder det bara typ inomhus om jag fotar mina kläder eller så, bara för att det är vidvinkel (18mm) så man får med mycket. Just av den anledningen, att det finns vidvinkel, så använder jag det också om jag är ute och reser och vill få med mycket på landskapsbilder eller så.
Mitt zoomobjektiv, 70-300mm, använder jag när jag fotar saker som är långt bort, t.ex. artister på konserter, på zoo, fåglar i himlen o.s.v. Det är inte heller så bra ljusintag och sånt men det duger. Men 50mm är billigast och bäst, alla borde ha ett sånt verkligen!
//Lovisa

2012-07-15 / 01:43:51
Sara

Hej igen!
När du skriver 50mm, menar du då 1.4 eller 1.8? :)

Svar: Det spelar ingen roll, båda är bra jag rekommenderar 1.8 då det inte är så stor skillnad på dem alls, pengarna kan läggas på annat!:)
//Lovisa

2012-07-15 / 22:07:58
Sara

Nu är det jag, återigen :)
50mm har ju en låg bländare vilket gör att det är kapabelt till att fota tex. poträtt (då man oftast vill få en oskarp bakrund) eller hur?

Men är det bra att fota tex. blommor med, eller andra små föremål då man vill ha

Svar: Somsagt det passar till allt, så ja det blir oskarp bakgrund oavsett vilket motiv man fotar om man har ställt in bländaren till det ;)
//Lovisa

2012-07-15 / 22:16:19
Sara

(ALLTSÅ ÅH VAD FAIL DET HÄR BLIR)
...då man vill ha en oskarp bakrund?

2012-07-15 / 22:17:19
Sophia

Hej Lovisa! När du skriver att du har Nikon 50mm 1,4, menar du då Nikon AF-S 50mm 1,4G eller Nikon AF 50mm 1,4D? :)

Svar: Inget av dem, jag har min pappas gamla som ham hade till sin analoga men det funkar bra!!
//Lovisa

2012-08-02 / 15:52:57
http://zoophias.blogg.se
sara

hej! tänkte höra med dig.. jag har D7000 som dig men är sugen på lite mer saker till kameran nu. har ju objektivet 18-105mm och 50mm 1.4 osv men tänkte mer på tillbehör, filter, blixt eller så. något du kan tipsa om som är bra till kameran? som du inte vill vara utan? :D tack på förhand :)

Svar: Hm det är ju väldigt svårt, det beror ju på vad du gillar!! Jag har en extern blixt till när jag fotar inomhus på vintern, det är ju bra för man kan t.ex. Rikta den upp i taket så det inte ser ut som att man har blixt liksom. Sen tycker jag om mitt close up filter +10 men rekommenderar att köpa typ ett +4 också för ibland blir det alldeles för mycket med 10. Annars vad gäller objektiv vet jag inte riktigt, där håller jag själv på att spana lite! Men juste - en fjärrutlösare är världsbäst att ha om du fotar dig själv. Kram!
//Lovisa

2013-08-23 / 23:53:49
http://sarassplace.blogg.se
sara

sv: okej ja en extern blixt har jag funderat på, synd man inte kan testa innan man köper den haha. något spec märke eller?

jag har faktiskt redan en fjärrutlösare, och de är ju perfekt! tack för svaret :)

2013-08-24 / 14:03:28
http://sarassplace.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: