Hur jag fotar med fjärris

Jag fick en kommentar av en tjej som heter Sophia som undrade hur jag gör när jag fotar självporträtt egentligen, hur gör man så att fokus blir på en själv och inte bakgrunden eller nånting annat när man använder en fjärrutlösare? Det kan vara ganska klurigt från början faktiskt, jag minns själv att jag hade lite problem!
 
Men det här är inte särkilt svårt alls när man väl förstått hur man ska göra. Jag använder mig av två olika sätt och det beror på vilket objektiv jag har, om objektivet har bra fokusering eller om det håller på och velar mellan alla saker i bilden som den kan fokusera på. 
 
Om det är ett sånt här bra objektiv som direkt sätter fokus när du håller ner avtryckaren på kameran halvt så brukar jag bara ställa in fokuspunkten där jag kommer att stå i bilden, alltså typ i mitten eller på sidan. Fokuspunkten är alltså det ställe där man vill att kameran ska fokusera! Om du inte redan kan ställa in fokuspunkt så får du googla eller läsa din manual till kameran för det är olika från kamera till kamera exakt hur du ska göra. Om du ställer in fokuspunkten på t.ex. mitten så är det bara att sätta kameran i ''fjärris-läge'' och gå och ställa dig så du hamnar i  mitten och sedan trycka av! 
 
Det andra sättet är lite enklare fast om du inte står på samma ställe hela tiden så kan det bli några oskarpa bilder, så det här sättet innebär några ''springa till kameran och kolla så att bilderna blir skarpa''-vändor. Det du gör är att du t.ex. lägger en gren på marken eller ställer en stol på golvet som du fokuserar på med kameran. När du har fått fokus på objektet så stänger du av objektivets autofokusering (brukar vara en liten ''sak'' PÅ objektivet där du får dra mellan A eller M, se till att den står på M). Sedan är det bara att gå dit där grenen/stolen står, flytta på den och ställa dig själv där i stället och börja fota. 
Ellen (alatariel)

Jätte bra tips, jag fick igår en fjärrutlösare så det här var ju ett passande tips för mig! :)

Svar: Vad kul! :D:D
//Lovisa

2013-01-03 / 12:21:33
http://alatariel.papper.fi
Fanny

Åh vad bra tips! :)

2013-01-03 / 12:31:02
http://fannysson.blogg.se
Sophia

Grymt inlägg verkligen! :D Nu förstår jag prima haha :)
Förresten Lovisa, jag läste förut att du skrev att du ville ha någon att mejla med och jag tänkte fråga dig om du fortfarande vill det? :)I så fall skulle jag gärna vilja mejla med dig, du verkar så allmänt trevlig och snäll :) Bara om du har lust så att säga :)

2013-01-03 / 17:43:22
http://byfiia.blogg.se
Tilda L

grymt inlägg, fett kul att du kör sådana tips! bra för profilbilden på fb ;)

2013-01-03 / 19:22:49



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: