gymnasie?

Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om när du började gymnasiet, vilket gymnasium du tog och vilka tankar du hade, vad du tog för linje och vad du vill bli när du är stor. Skulle betyda enormt om du gjorde ett sådant inlägg då jag själv snart ska börja gymnasium o har ingen som helst aning om vad jag vill bli. Kram /Mathilda
 
Jag minns hur nervöst och jobbigt det var i nian när man helt plötsligt stod inför ett jätteviktigt val och jag hade precis som du i stort sett ingen aning om vad jag ville göra i min framtid! Det jag hade att gå på var att mina föräldrar absolut tyckte att jag skulle välja en bred linje just eftersom att jag inte hade någon aning och sedan också att jag ju tycker om media väldigt mycket. När jag sedan fick höra om linjen "sam-media" kändes det verkligen som att det var det bästa för mig av de linjer som fanns! Det gick ju dock inte så bra för mig i början, kände direkt att jag inte trivdes på skolan jag valt och att klassen var fel för mig. Mamma och pappa sa sedan att det kanske bara kändes fel just nu för att det var en sån stor förändring o.s.v. och tyckte att jag skulle ge det en chans och det hade de ju rätt i. Så jag gav det en chans i en termin men det kändes fortfarande lika fel. Men eftersom att det mest var klassen som gjorde att jag ville byta men att själva linjen kändes väldigt bra så hade jag turen att min vän Julia gick sam-media på John Bauer. Jag mejlade rektorn där och frågade om jag fick byta och det fick jag! Jag var där på prov en dag och det kändes redan då hundra gånger bättre än i min förra skola. Nu trivs jag verkligen hur bra som helst, min skola är nog världens bästa skola och min klass är så himla bra! Känns nästan lite jobbigt att jag redan går i tvåan och bara har tre terminer kvar... Har fått många nya vänner och nu känner jag verkligen att gymnasiet ändå lever upp till mina förväntningar av det! 
Jag kan ju inte bestämma åt dig vad du ska ta men jag tycker absolut att du ska ta en linje som är bred typ sam, natur eller nån liknande så att du kan bestämma dig efter gymnasiet vad du ska bli. Jag vet inte hur stor din stad är men det brukar finnas olika inriktningar på t.ex. sam där du kan kombinera plugg och något intresse typ sam-beteende, sam-idrott eller min linje sam-media. Ett tips är att gå och prata med din studievägledare då de är väldigt duktiga på att ge tips och förslag! Ett annat tips som jag gjorde i nian var att skriva ner alla linjer som fanns i min stad och sedan strök jag över dem som jag absolut inte ville gå. Då får man i alla fall en liten aning om vilka man skulle kunna tänka sig att gå och det är lättare att göra ett val därifrån. Det är ändå viktigt att komma ihåg att det här valet kanske inte är fullt lika viktigt som man kanske tror, livet går inte under om det skulle bli fel och det går oftast att fixa till om det inte känns bra, skolor verkar vara ganska snälla när det gäller byte o.s.v. Ta det bara lugnt och lyssna på hjärtat och magen så är jag säker på att du väljer någonting bra. Lycka till! ♥
Elin (Fotoblogg)

Sv: Åh, tack desamma! :)

Nästa år väljer jag också, blir nog media för mig å :)

Svar: Det blir säkert hur bra som helst för dig med media!!:)
//Lovisa

2013-11-09 / 14:51:09
http://eli.webblogg.se
Sofia

Superbra tips till alla nior som måste välja! Jag tror jag är lite som du, jag har valt helt rätt linje men jag trivs inte jättebra i klassen, men jag ska ge den flera chanser och se! :)

Svar: åh vad tråkigt att höra, hoppas det löser sig!! <3
//Lovisa

2013-11-09 / 15:16:29
http://skimmer.blo.gg



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: